• آدرس : تهران ، مجیدیه ، خیابان شهید علی اکبر همائی ، بن بست جدید ، پلاک۵ ، طبقه اول
  • شماره تماس : 88397913 021 – 88454172 021 – 86029277 021

کاربرد های پودر کاکائو

کاربرد های پودر کاکائو  در ابتدا کره کاکائو از دانه های کاکائو بدست می آید و از مواد جامد باقی مانده آن به عنوان مواد اولیه به جهت تولید پودر کاکائو استفاده می کنند . برای بدست آوردن میزان درصد کره کاکائو باید کاکائو را در دماهای متفاوت ذوب کرد . کاربرد های پودر کاکائو ، کاکائو خالص دارای خواصی نظیر جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطانی می باشد . اگر که کاکائو را در فرآیند شکلات سازی قرار دهید بیشترین مقدار آنتی اکسیدان موجود در کاکائو را از دست خواهید داد ، در اینصورت باید گفت که شکلات بدست امده از کاکائو بدلیل فرایندی که رو این کاکائو انجام می شود دارای خواص نمی باشد .

کاربرد های پودر کاکائو ، دانه های کاکائو از خواص آنتی اکسیدانی زیادی برخوردار می باشند از این رو برای سلامتی خیلی مفید هستند . بیشتر مردم کاکائو را به عنوان شکلات کاکائو می شناسند و در رابطه با تولید و فرایند شکلات کاکائو اطلاعات زیادی ندارند و اینکه کره کاکائو جز گرانترین چربی های جهان می باشد و در صورت های مختلف قابل استفاده است و کاربرد های پودر کاکائو  زیادی در زمینه فراورده های آرایشی ، کرم های مرطوب کننده ، صابون ، توتون و شیرینی پزی دارد .

گرانترین نوع کاکائو از دانه های درخت کرئیولو بدست می آید که از نظر تلخی نسبت به بقیه کاکائو ها از درصد کمتری برخوردار است ، زیرا همانطور که می دانید کاکائو ها از نظر طعم ، عطر و تلخی با یکدیگر متفاوت هستند .

 

کاربرد های پودر کاکائو

کاربرد های پودر کاکائو

فرآیند تولید پودر کاکائو

همانطور که اشاره کردیم چربی کاکائو استخراج می شود و دارای کاربردهای خاصی می باشد . از کاربردهای مورد استفاده از این محصول میتوان به شکلات های کیک آنژل اشاره کرد زیرا چربی جزئی بر روی خاصیت کف کنندگی سفیده تخم مرغ دارد . هلندی ها برای اینکه کاکائو رنگ تیره تری پیدا کند و طعم بهتری بگیرد برخی اوقات آن را با قلیا تیمار می کنند ، زیرا معمولا طعم کاکائو هلندی تلخ می باشد . از این رو ان ها برای بهتر شدن طعم کاکائو ها از این روش استفاده می کنند و این روش فرایند را بر روی مغز دانه های کاکائو قبل از اینکه آن ها به شکلات تبدیل شوند بکار می گیرند .

انواع پودر کاکائو

پودر کاکائو دارای دو نوع می باشد که هر دوی آن ها دارای کاربردهای یکسانی می باشند اما هر دوی آن ها رنگ و بافت متفاوتی دارند .
پودر کاکائو داچ پروسس
پودر کاکائو طبیعی

کاربرد های پودر کاکائو
پس از اینکه پودر کاکائو از کره کاکائو جدا سازی می گردد دیگر هیچ فرایندی بر روی ان صورت نمی گیرد . این محصول از نظر شیمیایی اسیدی است ودر مدت زمانی ترش می شود و دارای رنگ روشنی می باشد اما در صورتی که پخته شود تغییر رنگ می دهد و به رنگ قرمز تبدیل می شود .

از کاربرد های پودر کاکائو میتوان به صنعت شیرینی پزی اشاره کرد زیرا در این زمینه دارای محبوبیت بسیاری است . از پودر کاکائو در تولید بستنی های کاکائویی ، بسکوییت ، تولید کیک ، هات چاکلت ، شکلات ، کاپوچینوی شکلاتی ، کافی میکس شکلاتی ، انواع مختلف دسرهای شکلاتی ، انواع مختلف شیرینی های کاکائویی و شکلاتی ، انواع دیگر نوشیدنی های طعم دار شکلاتی ، اسپرد شکلات ، سس شکلاتی و …. استفاده می شود .

شکلات ها به چند دسته تقسیم می شوند

کاربرد های پودر کاکائو ، به طور کلی شکلات ها را به سه دسته شکلات های تلخ ، سفید و شیری تقسیم می کنند . اصولا شکلات های تلخ بدون شیر هستند یعنی در ترکیب ها شیر را حذف می کنند . برای بدست اوردن شکلات سفید از چربی دانه های کاکائو استفاده می کنند و برای شکلات های شیری از ترکیب شیر ، شکر و وانیل استفاده می کنند . در صورتی که بخواهند طعم های دیگری را به شکلات ها اضافه کنند می توان از اسانس های مختلفی به ترکیب شکلات ها اضافه کرد . مانند : اسانس نعناع ، پرتقال ، توت فرنگی ، نارگیل و یا از فراورده های مغزی مختلف برای مزه دار شدن شکلات ها می توان بکار برد .بطور مثال مغز بادوم و یا مغز فندوق و …. .

 

کاربرد های پودر کاکائو

مضرات پودر کاکائو

مصرف بی رویه این مصول دارای مضراتی نیز می باشد مانند :کک ومک ، تپش قلب و بی خوابی ، ناراحتی کبد و …
خاصیت های دارویی پودر کاکائو
از خاصیت های موجود در پودر کاکائو که برای بدن بسیار مفید هستند را می توان به انواع ویتامین ها به اشاره کرد .
انواع ویتامین های موجود در کاکائو مانند : ویتامین B1 ، ویتامین B2 ، ویتامین B3، ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین C هستند .کاربرد های پودر کاکائو
آنتی اکسیدان قوی : کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و مصرف آن برای بدن بسیار مفید است زیرا از به وجود آمدن رادیکال های آزاد در سلولهای بدن جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها نقش بسیار مهمی در پیشگیری از سرطان را دارا هستند .
مواد معدنی : از دیگر خاصیت های دارویی پودر کاکائو می توان به مواد معدنی موجود در آن اشاره کرد مواد معدنی نظیر آهن ، روی ، کلسیم ، پتاسیم ، منگنز ، منیزیم و مس .
جلوگیری از سکته قلبی : مصرف کاکائو باعث می شود که خون لخته نشود و انسداد رگ ها کاهش پیدا کند از این رو باعث جلوگیری از سکته قلبی می باشد .
کافئین : اصولا دانه های کاکائو دارای کافئین می باشند اما کافئین موجود در کاکائو خیلی کمتر است از کافئین چای و قهوه .
کربوهیدرات : مقدار زیادی کربوهیدرات در دانه های کاکائو وجود دارد که معمولا بخش اندکی از این کربوهیدرات ها بصورت قند ساده هستند و مابقی کربوهیدرات ها نشاسته ، فیبر محلول و یا غیر محلول می باشند .
مقابله کردن با چاقی و دیابت : محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف کاکائو برای مقابله با چاقی و دیابت بسیار موثر است و مصرف این محصول از ابتلا به دیابت و چاقی پیشگیری خواهد کرد . زیرا پودر کاکائو از کاکائو جامد بدست می آید وچربی ، قند ،کالری کمتری برخوردار است و سرشار از فیبر می باشد .

کاربرد های پودر کاکائو