• آدرس : تهران ، مجیدیه ، خیابان شهید علی اکبر همائی ، بن بست جدید ، پلاک۵ ، طبقه اول
  • شماره تماس : 88397913 021 – 88454172 021 – 86029277 021

واردات مونوپروپیلن گلیکول

واردات مونوپروپیلن گلیکول که بصورت طبیعی دارای یک مایع شفاف، بدون رنگ  با خاصیت چسبندگی است در مدرن تجارت خاوران بصورت مستقیم انجام می شود. این محصول دارای بوی مشخص با فرمول C3H8O2 است. علاوه بر این مونوپروپیلن گلیکول با نام های پروپیلن گلیکول، PG، پروپان1، 2 دیول و MPG شناخته شده است. مونوپروپیلن گلیکول با داشتن خاصیت حلال در آب ویژگی رطوبت سنجی دارد، به این معنا و مفهوم که جاذب مولکول های سخت آب است. به جهت پایین بودن خصوصیت سمی این ماده می تواند در طیف گسترده ای از صنایع مورد استفاده قرار گیرد  .

مونو پروپیلن گلیکول چگونه تولید می شود؟

تولید مونو پروپیلن گلیکول از پروپیلن اکسید انجام می شود. رایج ترین فرآیند هیدرولیز پروپیلن اکسید که در عین حال روشی غیر کاتالیزوری می باشد و برای انجام آن نیاز به محیطی با دمای بالا و فشار کم  دارد. دومین روش یک نوع روش کاتالیزوری است که می تواند با دمای 150 درجه سانتیگراد در حضور رزین تبادل یونی یا مقدار کمی اسید سولفوریک یا قلیایی ادامه یابد. همچنین می تواند از گلیسرول که یک محصول جانبی بیودیزل است تولید شود.

در حال حاضر میزان تقاضا برای مصرف مونو پروپیلن گلیکول بالا رفته است و تحقیقات نشان داده اند که تولید سالیانه مونو پروپیلن از طریق گیاهان موجود در سرتاسر جهان تولید می شود.

موارد استفاده از مونوپروپیلن گلیکول

کاربردهای مونوپروپیلن گلیکول در طیف وسیعی از صنایع از لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی گرفته تا کشاورزی و مواد غذایی استفاده می شود. همانگونه که می دانید که آب را با توجه به مصنوعی بودن مایعی که دارد جذب می کند. همچنین در ساخت ترکیبات پلی استر و به عنوان پایه ای برای برخی محلول ها استفاده می شود. طعم کمی شیرین دارد و در برخی موارد توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان یک افزودنی غذایی تایید شده است. مونوپروپیلن گلیکول در آزمایشگاه بسیار پایدار است. داشتن نقطه جوش بالا و کم بودن فشار بخار از مزایای دیگر آن است. همچنین پروپیلن گلیکول در مواد دیگر نیز محلول است و کاملاً در آب محلول است.

در برخی از داروها حتی لوازم آرایشی  و یا محصولات غذایی برای جذب آب اضافی و حفظ کردن رطوبت از آن استفاده می شود. حلال رنگ و طعم غذا. همچنین یک افزودنی غذایی رقیق شده (E1520) است. استخراج کننده عالی است و به عنوان رقیق کننده استفاده می شود.

نکته : برای ایجاد دودهای یا مه مصنوعی در آتش نشانی و یا فیلم و تئاتر از مونوپروپیلن گلیکول استفاده می شود.

 

کاربردهای مونوپروپیلن گلیکول

خواص پروپیلن گلیکول مکمل آن برای بسیاری از کاربردهای خاص در بسیاری از صنایع مختلف است. پروپیلن گلیکول کاربردهای گسترده ای دارد و به عنوان یک ماده شیمیایی در بسیاری از محصولات از جمله ضد یخ، مواد غذایی، لوازم آرایشی، دارویی، ضد یخ هواپیما، عطرها و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود.

صنایع کاربردی مونوپروپیلن گلیکول عبارتند از:

  1. صنایع غذایی و آشامیدنی

مونوپروپیلن گلیکول درجه یک در صنایع غذایی استفاده می شود. این ماده به دلیل خاصیت مایع نامحلول، حلالیت و نگهداری، ماندگاری مواد غذایی را افزایش می دهد.

کاربردهای صنایع غذایی مونوپروپیلن گلیکولین

هدف از تولید صنعتی مونوپروپیلن گلیکول حفظ غذاهای فرآوری شده است

ماده ضد پخت: از چسبیدن مواد غذایی به هم و تشکیل توده هایی مانند سوپ خشک یا پنیر رنده شده کمک می کند.

آنتی اکسیدان: ماندگاری مواد غذایی را افزایش می دهد.

حل کننده : به جهت حل کرن مواد مغذی یا سایر افزودنی های مجاز خوراکی مانند رنگ ها یا طعم دهنده ها استفاده می شود.

بهبود دهنده خمیر: نشاسته و گلوتن خمیر را افزایش می دهد تا پایداری آن را افزایش دهد.

امولسیفایر: در مواد غذایی مثل  روغن و سرکه  موجود در انواع سس سالاد مانع  از جدا شدن آنها می شود.

نگهدارنده رطوبت: به غذا کمک می کند تا سطح رطوبت ثابتی داشته باشد و از خشک شدن آن جلوگیری کند.

پردازش کمکی: برای افزایش جذابیت یا استفاده از مواد غذایی، به عنوان مثال برای شفاف کردن مایع استفاده می شود.

تثبیت کننده و غلیظ کننده: می توان از آن برای نگه داشتن اجزای غذا در کنار هم یا غلیظ کردن آنها در حین و پس از فرآوری استفاده کرد. با رقیق کردن عصاره های غلیظ برای تسهیل مخلوط کردن، می توان از آن برای توزیع یکنواخت طعم های طبیعی در یک رسپی استفاده کرد.

کیفیت غذا را بهبود می بخشد.

در نوشیدنی ها، بیسکویت ها، کیک ها، شیرینی ها، سس ها، آب نبات ها و غیره استفاده می شود.

مونوپروپیلن گلیکول معمولا در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده مانند نوشیدنی های مخلوط، سوپ های خشک، نوشابه ها، روغن های گیاهی، رنگ های خوراکی، ذرت بو داده، فست فود، نان و محصولات لبنی استفاده می شود.

همچنین برای براق کردن محصولاتی چون  بستنی و شکلات استفاده می شود. اینها محصولات مهم و اقتصادی در صنایع غذایی بودند .سایر مواد غذایی از قبیل قهوه، محصولات مبتنی بر ذرت و موادی که در پخت و پز استفاده می شوند شامل این ماده نگهدارنده هستند.

 

استفاده از مونوپروپیلن در داروها

در صنعت داروسازی به عنوان حلال استفاده می شود. طیف گسترده ای از کاربردهای دارویی آن شامل بی حس کننده های موضعی، ویتامین ها و هورمون ها، ضدعفونی کننده ها و واکسن ها می باشد. داروهای تزریقی چون لورازپام ، برخی از کرم ها و پمادهایی موضعی  از جمله کورتیکواستروئیدها نیز از کاربردهای دیگر دارویی مونوپروپیلن می باشد.

 

کاربرد مونوپروپیلن گلیکول در خوراک دام

به دلیل ماهیت ذاتی آن، برای جذب آب در خوراک دام استفاده می شود، به مرطوب نگه داشتن مواد خام و کمک به هضم آنها برای سگ ها و همچنین دام ها کمک می کند.

به فرمولاسیون گلوکز برای متعادل کردن انرژی منفی در لبنیات، به ویژه در دوران پرورش دام کمک می کند. می توان  از آن به گاوهای شیرده به صورت خوراکی داد. با داشتن ارزش انرژی 23.6 Mj/Kg به عنوان یک منبع قوی انرژی در دسترس در درمان و حتی پیشگیری از کتوز عمل می کند.

 

لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی

کاربردهای مونوپروپیلن گلیکول یک رقیق کننده است، به این معنی که مواد حاوی آب را به داخل پوست حمل می کند. همچنین رطوبت مواد را جذب می کند، رشد باکتری ها را کاهش می دهد و به ماندگاری بیشتر لوازم آرایش کمک می کند.