• آدرس : تهران ، مجیدیه ، خیابان شهید علی اکبر همائی ، بن بست جدید ، پلاک۵ ، طبقه اول
  • شماره تماس : 88397913 021 – 88454172 021 – 86029277 021

اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی

اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی و نقش آنها در تولید محصولات خوراکی از جنبه های گوناگون قابل بررسی است که از آن جمله می توان به نقش تغذیه ای و بی خطر بودن آنها برای بیماران دیابتی اشاره کرد. این دسته از افزودنی ها جایگزین مناسبی برای قند و شکر یا ساکاروز هستند و در انواع مختلف برای استفاده در صنایع غذایی و کارخانه های تولید مواد خوراکی روانه بازار می شوند. به همین منظور و با توجه به تاثیر این مواد و کاربرد عمده و فراوان آنها در صنایع غذایی، ادامه این مطلب را به بررسی اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی و معرفی انواع این محصولات اختصاص داده ایم.

 

شیرین کننده صنعتی چیست؟

قند مصنوعی یا شیرین کننده صنعتی، یکی از ملزومات مهم صنایع برای ایجاد طعم شیرین محصولات تولیدی و جایگزین عالی قند و شکر به حساب می آید. البته وجه تمایز این شیرین کننده ها با قند و شکر به استفاده از مواد شیمیایی در مراحل تهیه و تولید آنها مربوط می شود. ضمنأ این مواد به دلیل برخورداری از برخی مزایا مانند شیرین کنندگی بالا و کالری پایین تا حدود زیادی نسبت به قند طبیعی بهتر و محبوب تر هستند. این ویژگی ها موجب گردیده که شیرین کننده های صنعتی در تولید محصولات رژیمی کاربرد گسترده ای داشته باشند و از گزینه های پرمصرف محسوب گردند. از طرفی اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی از جنبه اقتصادی نیز قابل توجه است. چراکه به دلیل بالا بودن قدرت شیرین کنندگی این محصولات، مقدار کمی از آن می تواند شیرینی مورد نیاز برای یک محصول را فراهم کند.

 

کاربرد شیرین کننده های صنعتی

با توجه به اینکه وجود درصد مشخصی از طعم شیرین در اغلب تولیدات خوراکی احساس می شود، شیرین کننده های مصنوعی در صنایع غذایی از دامنه وسیع کاربرد برخوردار می باشند. به طوری که این مواد در اکثر غذاهای کنسرو شده و پخته دارای استفاده هستند. اما بخش اعظم کاربرد این شیرین کننده ها در  تهیه انواع شیرینی جات مانند؛ کیک، بیسکوئیت، آب نبات، مربا، ژله، کوکی، نوشیدنی ها، لبنیات و … است. البته اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی را نمی توان مختص صنایع تولید مواد خوراکی دانست و موارد استفاده از آن در مصارف خانگی نیز فراوان است.

نکته: برای بهره مندی از مزایای این مواد و اطلاع از دستور مصرف و میزان دقیق استفاده از آن، بهتر است طبق دستورالعمل درج شده بر روی برچسب محصول عمل کنید.

 

مزایای استفاده از شیرین کننده های صنعتی

همانگونه که پیش تر صحبت شد، پایین بودن میزان کالری این نوع قندهای مصنوعی و در عین حال بالا بودن قدرت شیرین کنندگی آنها، از جمله مزایای این افزودنی ها به شمار می رود. همچنین مقرون به صرفه بودن این مواد در مقایسه با قند و شکر نیز برتری دیگر این نوع شیرین کننده ها است. اما یکی از مسائل مطرح در این باره، نگرانی از آسیب دیدگی دندان ها به واسطه بالا بودن قدرت شیرین کنندگی آنها است. اما به جرأت می توان گفت که سلامت دهان و دندان یکی از موارد اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی بوده و هیچ ضرر و آسیبی در نتیجه مصرف قندهای مصنوعی متوجه دندان و لثه نخواهد شد. تاثیر مصرف شیرین کننده های صنعتی در کنترل قند خون و وزن نیز از دیگر مزایایی است که توسط نهادهای بهداشتی و نظارتی به تایید رسیده است.

 

انواع شیرین کننده های صنعتی

برخی از انواع شیرین کننده های صنعتی پرکاربرد به شرح زیر می باشند:

 

آسپارتام

آسپارتام از جمله کم کالری ترین و محبوب ترین شیرین کننده های صنعتی است که از اتصال ترکیبات طبیعی پرتئینی مانند اسیدهای آمینه، آسپارتیک اسید و فنیل آلانین به دست می آید. این ماده که امروزه به جای قند و شکر، جایگاه ویژه ای در تولید دارد، از قدرت شیرین کنندگی بسیار بالایی برخوردار بوده که حدود ۲۰۰ برابر ساکارز است. این نوع قند مصنوعی در تولید انواع نوشیدنی های رژیمی، آب طعم دار و سبک کاربرد دارد. همچنین در برخی محصولات لبنی مانند ماست سبک و شیر کم چرب، انواع دسرهای ژلاتینی، بستنی، پودینگ، آدامس، سس، شربت و چاشنی ها نیز استفاده می شود که بیانگر نقش و اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی است. البته آسپارتام برای قرارگرفتن در غذاهایی که مستلزم پخت طولانی مدت هستند، مناسب نخواهد بود چون احتمال از بین رفتن شیرینی آن در دمای بالا و پخت طولانی وجود دارد.

 

سوکرالوز

یکی دیگر از انواع شیرین کننده های صنعتی که دارای کمترین مقدار کالری اما با شیرینی 600 برابری نسبت به شکر است، سوکرالوز نام دارد. این نوع قند مصنوعی طی فرآیند خاص شیمیایی و در چندین مرحله از شکر به دست می آید و قابلیت حل شدن در آب، متانول و الکل را دارا می باشد.

 

نئوتام

در ادامه تشریح اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی و معرفی انواع آنها می توان به نئوتام که نوعی شیرین‌کننده غیرمغذی است نیز اشاره داشت. این شیرین کننده که از ترکیبات آمینو اسیدی مانند فنیل‌آلانین و آسپارتیک اسید مشتق گردیده در مقایسه با شکر ۷۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ برابر دارای شیرینی بیشتری بوده که مقدار قابل توجهی است. از ویژگی های شاخص نئوتام می توان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت اشاره کرد که آن را برای استفاده در پخت و پز غذاها مطلوب ساخته است. البته به دلیل حلالیت پایین این شیرین کننده در آب، معمولا در صنایع غذایی چندان کاربردی ندارد.

 

ایس سولفام پتاسیم

یکی دیگر از قندهای مصنوعی پرکاربرد ایس سولفام پتاسیم است. وجود این ماده به تنهایی می تواند نشان دهنده اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی باشد چراکه با قابلیت شیرین کنندگی 200 برابری نسبت به شکر در تولید محصولات مختلف خوراکی اعم از انواع نان، نوشیدنی، دسرها، شکلات، آبنبات و… مورد استفاده قرار می گیرد. از دلایل کاربرد بالای این نوع قند می توان به پایداری مطلوب آن اشاره نمود. ضمن آنکه ساختاری فاقد کالری و متشکل از عناصر مهم مانند کربن، نیتروژن، اکسیژن، هیدروژن، سولفور و پتاسیم دارد. به همین دلیل در تولید محصولات رژیمی و انواع قرص و خوراکی های دیابتی به کار می رود.

 

ساخارین

از دیگر شیرین کننده های فاقد کالری با قابلیت شیرین کنندگی ۲۰۰ تا ۷۰۰ برابر شکر و 550 برابر ساکاروز، ساخارین است که استفاده از آن در افزایش قند خون بی تاثیر می باشد. این قند در پخت و پز روزانه، تولید انواع نوشیدنی‌، آب‌میوه‌، محصولات فرآوری شده و… قابل استفاده است.